Wywiad z Justyną Jaroszuk – koordynatorką programu stypendialnego w Zespole Szkół Technicznych w Czartajewie

Aktualności

Wywiad z Justyną Jaroszuk – koordynatorką programu Stypendia św. Mikołaja w Zespole Szkół Technicznych w Czartajewie

Jak zaczęła się Państwa przygoda z programem Stypendia św. Mikołaja?

Czartajew_walentynki_05_-v2.jpg

Wszystko zaczęło się we wrześniu 2019 r. Wiedzieliśmy, że w naszej szkole uczy się młodzież, która chce się rozwijać, ale często nie może sobie pozwolić na dodatkowe zajęcia lub np. na zakup artykułów plastycznych. Chcieliśmy im pomóc i zaczęliśmy szukać organizacji, która pomaga takim utalentowanym, aczkolwiek niezamożnym uczniom. Nasze poszukiwania zaprowadziły nas do Fundacji Świętego Mikołaja. Najpierw wzięłam udział w warsztatach dla nauczycieli prowadzonych przez Fundację, podczas których poznałam bliżej program Stypendia św. Mikołaja, a następnie dyrekcja podjęła decyzję o przystąpieniu szkoły do programu. Tak się zaczęło :)

Trafili Państwo na niełatwy czas. Jak radzicie sobie z organizacją akcji w czasie pandemii i edukacji zdalnej?

Szukamy różnych rozwiązań i możliwości. Dwa razy zorganizowaliśmy zbiórkę charytatywną na Facebooku. Druga zbiórka odbyła się z inicjatywy jednej z uczennic, która w tamtym czasie miała urodziny. Z tej okazji zamiast prezentów poprosiła o wpłaty na stypendia dla uczniów szkoły. Zachęcaliśmy też do wystawiania przedmiotów na Allegro Charytatywni. Wiedzieliśmy, że Fundacja Świętego Mikołaja ma taką możliwość, więc poprosiliśmy o stworzenie celu na stypendia w Zespole Szkół Technicznych w Czartajewie. Cała społeczność zaangażowała się w tą akcję. Każdy wystawiał co mógł, liczył się każdy dar i każdy talent. Uczniowie i nauczyciele wystawiali różne przedmioty: ubrania, narty, własnoręcznie wykonane stroiki i ozdoby świąteczne, a nawet usługi, np. voucher na zabiegi kosmetyczne. Pamiętam, że jedna z utalentowanych plastycznie uczennic wystawiła na aukcję namalowanie portretu na zamówienie.

Czy mimo pandemii udało się w ostatnim czasie zorganizować również akcje stacjonarnie?

Tak. Wzięliśmy udział w kiermaszu wielkanocnym organizowanym co roku przez Siemiatycki Ośrodek Kultury. Podczas kiermaszu sprzedawaliśmy rękodzieło wykonane przez uczniów i ich kochane babcie. Były to m.in. stroiki wielkanocne, haftowane serwetki, ozdoby wykonane techniką decoupage oraz dekoracyjne pisanki.

Jakie działania podejmowali Państwo przed pandemią? Jakie wydarzenie najbardziej zapadło Wam w pamięć?  

Z pewnością najważniejszym wydarzeniem był dla nas walentynkowy bal charytatywny. Podczas balu przeprowadziliśmy licytacje, m.in. różnych lokalnych wyrobów, własnoręcznie robionej biżuterii oraz przedmiotów i voucherów na usługi ofiarowanych przez lokalnych przedsiębiorców. Bal zakończył się niebywałym sukcesem, ponieważ na stypendia dla naszych uczniów zebraliśmy wtedy ponad 4000 zł. Zorganizowaliśmy też kilka mniejszych zbiórek pieniędzy, np. zbiórkę przy okazji organizacji poczty walentynkowej, zbiórki podczas zebrań z rodzicami, gdzie cegiełkami były ciasta lub własnoręcznie robione glicerynowe mydełka.

Uczniów wspierają także lokalni przedsiębiorcy.

Jakiś czas temu wraz z koleżanką ze szkoły udałyśmy się osobiście do lokalnych przedsiębiorców, opowiedziałyśmy im o naszych uczniach, o programie stypendialnym i możliwości wsparcia młodych talentów. Zaprosiłyśmy ich do współtworzenia programu stypendialnego w naszej szkole. Przedsiębiorcy bardzo chętnie włączyli się i wsparli uczniów. Jesteśmy im bardzo wdzięczni za okazaną pomoc, bo właśnie dzięki takim osobom jak oni nasi uczniowie mogą się rozwijać.

Jak stypendium w praktyce zmienia życie uczniów, którzy je otrzymują?  

Stypendium otwiera im wiele możliwości, daje szanse na rozwój talentów i pasji. Uczniowie dzięki otrzymanemu wsparciu biorą udział w dodatkowych zajęciach lub kursach, na które sami nie mogliby sobie pozwolić. Stypendia są dla nich bardzo ważne zwłaszcza w czasie nauczania zdalnego, kiedy to nagle jest potrzebny komputer i drukarka, a dla wielu uczniów wydatki te okazały się na granicy finansowych możliwości.

Koordynowanie programu stypendialnego to także czas poświęcany na dodatkową aktywność. Co motywuje Panią do tego, aby ten czas znajdywać?  

Młodzież. Młodzież i jej radość z tego, że w końcu mogą rozwijać swoje talenty. Daje mi to ogromną satysfakcję. Pamiętam jedną uczennicę posiadającą wyjątkowy talent plastyczny. Była ona bardzo wdzięczna za otrzymane stypendium, ponieważ dzięki niemu mogła sobie pozwolić na zakup przyborów malarskich, a tym samym rozwijać swoją pasję. Dla takich osób warto się angażować.

Dziękuję za rozmowę.

Zachęcamy do wsparcia wiosennej zbiórki na stypendia dla uczniów szkoły z Czartajewa poprzez wpłaty na szkolne subkonto stypendialne.

Numer konta: 73 1090 0004 9149 0000 0000 0519

Tytułem: Darowizna na stypendia w szkole Zespół Szkół Technicznych w Czartajewie

W ramach akcji Wiosną Stypendia Rosną szkoły współpracujące z Fundacją Świętego Mikołaja prowadzą lokalne zbiórki na stypendia. Każdy może włączyć się w zbiórkę aby wspierać rozwój talentów i pasji dzieci z niezamożnych rodzin. Każda polska szkoła może także dołączyć do programu i razem z nami zacząć solidarnie wspierać swoich uczniów. Zapraszamy do kontaktu: stypendia@mikolaj.org.pl

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu

Napisz do nas na stypendia@mikolaj.org.pl lub możesz skontaktować się bezpośrednio z koordynatorami programu.

Zdjęcie portretowe Antoniny Grządkowskiej - menedżerki programów edukacyjnych w Fundacji Świętego Mikołaja
Antonina Grządkowska

Menedżer programów edukacyjnych

Zdjęcie portretowe Anny Grunwald - koordynatorki programu w Fundacji Świętego Mikołaja
Anna Grunwald

Koordynator programu