Superwizja dla szkolnych psychologów - zapisy na nowy rok szkolny

Aktualności

Fundacja Świętego Mikołaja uruchamia kolejną edycję grupy superwizyjnej on-line dla psychologów i pedagogów szkolnych oraz dla nauczycieli. Spotkania odbywają się online w pierwszy czwartek miesiąca i są bezpłatne.

Od 2022 roku Fundacja Świętego Mikołaja organizuje nieodpłatne grupy wsparcia dla nauczycieli. W cyklicznych spotkaniach wzięło już udział 50 specjalistów szkolnych i nauczycieli. W październiku rozpoczną pracę kolejne dwie grupy.

PRZECZYTAJ DLACZEGO UCZESTNICY POLECAJĄ PRACĘ W GRUPIE SUPERWIZYJNEJ 

superwizja_grafika_przewodnia.jpg

Szkolni specjaliści, a także nauczyciele przedmiotów, stają przed coraz większymi wyzwaniami w związku z kryzysami zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Często zastanawiają się, czy to już pora na interwencję, a jeśli tak – jaka pomoc będzie właściwa w danej sytuacji? Jak działać zgodnie z etyką zawodową i czyje dobro uwzględnić w pierwszej kolejności (dziecka, rodziców, klasy, instytucji…)? Mierzenie się z tymi dylematami i ciężarem tematyki wnoszonej przez uczniów nie pozostaje bez wpływu na dobrostan osób wspierających, które niejednokrotnie nie mają z kim się podzielić swoim trudem.

Psychologu, pedagogu, nauczycielu – jeśli odnajdujesz swoje doświadczenia w powyższym opisie, mamy dla Ciebie propozycję. Zapisz się do naszej grupy superwizyjnej, bezpłatnej dla pracowników szkół, współpracujących z Fundacją Świętego Mikołaja.

POSŁUCHAJ DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ W SUPERWIZJI DLA PRACOWNIKÓW OŚWIATY

Jakub Foksa, ekspert współpracujący z Fundacją Świętego Mikołaja i Psychoterapeuta współprowadzący jedną z grup, wyjaśnia dlaczego warto wziąć udział w superwizji: „Słowo „superwizja” pochodzi od łacińskiego „supervisio”, składa się ono z dwóch elementów: „super” – oznaczającego "ponad, nad" oraz "visio" znaczącego "widzenie, obserwacja". Łącznie "supervisio" można tłumaczyć jako "nadzór" lub "obserwowanie z góry". W kontekście współczesnym, "superwizja" odnosi się do procesu, w którym bardziej doświadczona osoba (superwizor) nadzoruje, wspiera i prowadzi inną osobę lub grupę (np. nauczycieli, terapeutów, pracowników socjalnych) w celu poprawy ich kompetencji zawodowych oraz jakości wykonywanej pracy. W ten sposób "superwizja" zachowuje swoje pierwotne znaczenie jako "obserwowanie z góry" w sensie monitorowania i kierowania rozwojem zawodowym innych.

Superwizja dla kadry oświaty (nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy oraz dyrektorzy placówek) jest formą „obserwacji z góry” tego co specjaliści doświadczają podczas pracy z uczniami i ich rodzinami jak również między sobą np. w układach pedagog – psycholog, nauczyciel – psycholog, dyrektor - psycholog itd. Jest także wykorzystywaniem własnego zasobu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy w celu ukazania innej perspektywy, zazwyczaj nie dostrzegalnej z poziomu stricte wykonywanego stanowiska oraz niekiedy braku znajomości funkcjonowania psychicznego człowieka.”

Spotkania w roku szkolnym 2024.2025 odbywać się będą:

- na platformie zoom

- w małej, maksymalnie kilkunastoosobowej grupie

- w każdy pierwszy czwartek miesiąca

- od października 2024 do maja 2025

UWAGA! GRUPY SPOTYKAJĄ SIĘ W DWÓCH RÓŻNYCH GODZINACH. PROSIMY O ZOBOWIĄZUJĄCE ZAPISY W TERMINIE, KTÓRY FAKTYCZNIE UMOŻLIWIA UCZESTNICZENIE W SPOTKANIACH.

> ZAPISY DO GRUPY PIERWSZEJ (CZWARTKI, GODZ. 19-20.30)

> ZAPISY DO GRUPY DRUGIEJ (CZWARTKI, GODZ. 9.00-11.00)

Co możesz zyskać?

- uwagę i zrozumienie ze strony osób, które na co dzień doświadczają podobnych trudności,

- świeże spojrzenie na Twoją sytuację, wobec której może być Ci trudno zachować odpowiedni dystans,

- merytoryczne wsparcie w kontekście rozwoju dzieci i młodzieży, funkcjonowania rodziny, systemu ochrony zdrowia psychicznego w Polsce i etyki zawodowej.

Czego potrzebujemy od Ciebie?

- systematycznego udziału w spotkaniach (1,5 godziny raz w miesiącu, od października 2024 do maja 2025),

- gotowości do pracy z włączoną kamerą i mikrofonem, w warunkach zapewniających poufność rozmowy,

-życzliwości, zaangażowania, otwartości – również na informacje zwrotne (by tworzyć wspólnie bezpieczną i inspirującą przestrzeń wymiany doświadczeń).

O PROWADZĄCYCH:

Jakub Foksa – absolwent Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, pedagog – specjalność resocjalizacja i profilaktyka społeczna, psychoterapeuta prowadzący prywatną praktykę oraz współpracujący z Poradnią Leczenia Nerwic w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. pracując w poradniach psychologiczno – pedagogicznych oraz w specjalistycznej poradni OPTA prowadząc psychoterapię nastolatków, rodzin, par oraz osób dorosłych, warsztaty wyjazdowe dla ojców, grupy około rozwodowe dla rodziców czy mediacje pomiędzy rodzicami, a także sieci wsparcia dla pedagogów i psychologów szkolnych.

Małgorzata Libman-Sokołowska – absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, psychoterapeutka i arteterapeutka, doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Od 15 lat pracuje z nastolatkami, ich rodzinami i nauczycielami. Nadal na stanowisku psychologa szkolnego w jednym z warszawskich liceów, prowadzi także psychoterapię indywidualną nastolatków i osób dorosłych oraz terapię rodzin i par. Doświadczenie zawodowe zdobywała w szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, organizacjach pozarządowych, placówkach ochrony zdrowia i w prywatnym gabinecie. Angażując się w różne inicjatywy dąży do tego, by rola szkolnych specjalistów była należycie doceniana i wspierana.

Beata Wójcik - Absolwentka psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz Podyplomowych Studiów Pedagogicznych na Uniwersytecie Warszawskim.  Ukończyła Studium Psychoterapii i Szkołę Psychoterapii Grupowej w Laboratorium Psychoedukacji.  Certyfikowana terapeutka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (nr 292) oraz Europejskiego Towarzystwa Psychoterapii (European Association for Psychoterapii). Uzyskała tytuł specjalisty w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży (nr  039/2021/3). Pracuje w podejściu psychodynamicznym, prowadzi terapię indywidualną i grupową dla dorosłych i młodzieży.  Zajmuje się również superwizją zespołów pracujących z młodzieżą i dorosłymi, oraz szkoleniem psychoterapeutów.  Prowadziła dwuletnią grupę superwizyjną dla Zespołu Telefonu Zaufania w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.  Obecnie superwizuje Zespoły psychoterapeutów dziecięcych i młodzieżowych w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii oraz Szpitalu Wolskim. Posiada 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu psychoterapii. Swoje doświadczeni między innymi zdobywała pracując w Szpitalu Nowowiejskim, w Laboratorium Psychoedukacji oraz Ośrodku Regeneracja.

Fundacja Świętego Mikołaja od marca 2022 roku prowadzi program pomocy psychologicznej, w ramach którego dofinansowuje terapię dzieci i młodzieży z niezamożnych rodzin, dofinansowuje działania profilaktyczne i terapeutyczne w szkołach i organizuje dla specjalistów szkolnych i nauczycieli superwizję grupową. Przeczytaj więcej o naszych działaniach. 

Zbiórka na rzecz pomocy psychologicznej dla dzieci w kryzysie wciąż trwa. Jeżeli uważasz, że to ważny problem - pomóż i przekaż darowiznę.

Odbiorca: Fundacja Świętego Mikołaja

Przesmyckiego 40, 05-500 Piaseczno

Numer konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002

Tytuł przelewu: darowizna pomoc psychologiczna dla dzieci

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu

Napisz do nas na stypendia@mikolaj.org.pl lub możesz skontaktować się bezpośrednio z koordynatorami programu.

Zdjęcie portretowe Antoniny Grządkowskiej - menedżerki programów edukacyjnych w Fundacji Świętego Mikołaja
Antonina Grządkowska

Menedżer programów edukacyjnych

Zdjęcie portretowe Anny Grunwald - koordynatorki programu w Fundacji Świętego Mikołaja
Anna Grunwald

Koordynator programu