Podsumowanie programu Pomocy Psychologicznej dla szkół Fundacji Świętego Mikołaja
Od kwietnia do czerwca 2024 roku Fundacja Świętego Mikołaja finansowała działania na rzecz poprawy zdrowia psychicznego wśród uczniów w 28 polskich szkołach: 23 szkołach podstawowych i 5 ponadpodstawowych z 14 województw w całej Polsce.
Przeprowadzono 9 programów terapeutycznych, 14 profilaktycznych, interwencję kryzysową oraz 4 programy rozwijające wiedzę i umiejętności nauczycieli, rodziców i opiekunów. Fundacja Świętego Mikołaja przekazała szkołom na ten cel 477 000 zł.
W ramach programu pomocą objęto wsparciem:
--> 3846 uczniów organizując działania profilaktyczne i terapeutyczne w szkołach;
--> 461 nauczycieli, którzy uczestniczyli w warsztatach podnoszących kompetencje pedagogiczne i wiedzę;
--> 912 rodziców i opiekunów, którzy skorzystali z udziału w warsztatach umiejętności wychowawczych.
Zrealizowano:
--> 337 indywidualnych spotkań w celu udzielenia wsparcia psychicznego uczniom;
--> 1130 godzin grupowych spotkań, zajęć bądź warsztatów dla uczniów;
--> 125 godzin spotkań, zajęć bądź warsztatów dla nauczycieli;
--> 132 godziny spotkań, zajęć bądź warsztatów dla rodziców i opiekunów uczniów
PROFILAKTYKA W SZKOŁACH
Powszechnym dziś zjawiskiem jest uzależnienie od nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych, które dotyka coraz młodsze dzieci. Wiele szkół zdecydowało się podjąć ten problem i w ramach programu pomocy psychologicznej zorganizować warsztaty profilaktyczne dla uczniów oraz spotkania psychoedukacyjne dla rodziców.
W szkole w Ustrzykach Dolnych spotkania z rodzicami zaowocowały konkretną zmianą w kulturze szkoły. „Podjęliśmy z rodzicami wspólne działania w celu ograniczenia korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów podczas pobytu w szkole. Na przykład zaproponowaliśmy przyjęcie zasady pozostawiania telefonów w szafkach uczniowskich do momentu ukończenia lekcji. Podejmiemy działania, jako wspólnota szkolna, aby stworzyć bardziej sprzyjające środowisko do nauki i rozwoju naszych dzieci umożliwiając im ciekawe spędzanie przerw bez telefonów: zorganizowanie miejsc w szkole do gier i zabaw w czasie przerw, radiowęzeł szkolny.” – pisze koordynatorka programu.
DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE W SZKOŁACH
W Szkole Podstawowej w Hucie Komorowskiej na Podkarpaciu zrealizowano ponad 100 godzin arteterapii jako odpowiedź na nasilające się objawy nadpobudliwości i uzależnień cyfrowych wśród uczniów. Zapewnioną też możliwość konsultacji indywidualnych z psychologiem dla uczniów i opiekunów.
W szkole Podstawowej nr 361 w Warszawie zorganizowano Trening Umiejętności Społecznych dla 34 uczniów, który pomógł im w nauce nawiązywania i podtrzymywania relacji rówieśniczych, a także wsparł w umiejętnościach samokontroli w zachowaniu i radzeniu sobie z emocjami.
W Międzyszkolnym Ośrodku Socjoterapeutycznym w Łodzi w ramach programu psycholog pracująca w ośrodku wydzieliła dodatkowe popołudniowe godziny dyżurne dla wychowanków oraz reagowała interwencyjnie na zgłaszane trudności i kryzysy. Przeprowadzono 14 godzin indywidualnych konsultacji z psychologiem oraz 18 Zespołów Interwencyjnych w środowisku uczniów, w trakcie których wspólnie zaprojektowano plan działań w celu wprowadzenia zmian w środowisku domowym dziecka. W trakcie jednego z zespołów interwencyjnych podjęto działania wspierające matkę jednej z uczennic w utrzymaniu władzy rodzicielskiej, uzyskana pomoc pomogła kobiecie w podjęciu terapii indywidualnej.
Stworzono także grupę arteterapeutyczna dla dziewcząt – wychowanek ośrodka. W trakcie spotkań korzystając z różnych technik artystycznych uczestniczki mogły w bezpiecznej i twórczej atmosferze wyregulować napięcie i wyrazić emocje. Zwieńczeniem programu był Festyn podczas którego wychowankowie ośrodka poprowadzili warsztaty z udziałem zaproszonych seniorów, a dochód ze sprzedaży rękodzieła zasilił fundusz Stypendiów Św. Mikołaja przy szkole.
INTERWENCJA KRYZYSOWA
W szkole w Wawrowie w województwie lubuskim przeprowadzono program interwencji kryzysowej. W wyniku tragicznego wypadku drogowego zginął jeden z uczniów szkoły. Dramatyczną okoliczność stanowił fakt, że wypadek wydarzył się na oczach kolegów tragicznie zmarłego chłopca. Szkoła podjęła działania zmierzające do zaopiekowania się rodziną tragicznie zmarłego ucznia, a zwłaszcza jego starszym bratem, uczniem klasy siódmej. W ramach programu zapewniono indywidualne spotkania chłopca z psychologiem. Zadbano także o klasę zmarłego ucznia oraz o klasę jego brata – wielu z uczniów nie potrafiło sobie poradzić z dramatycznym wydarzeniem, jakiego byli świadkami. Dzięki udziałowi w programie w szkole możliwe było zatrudnienie psychologa mającego doświadczenie w terapii behawioralnej ukierunkowanej na traumę. Każdy z uczniów, który miał potrzebę mógł od kwietnia do czerwca umówić się na indywidualne spotkanie.
Klasa zmarłego ucznia i klasa jego brata zostały też objęte warsztatami terapeutycznymi – alpakoterapią, której podstawą jest leczniczy kontakt ze zwierzęciem. Poprzez zabawy, głaskania i karmienia zwierząt dzieci otwierają się i relaksują . Dotyk ma ogromny wpływ na emocje: uspokaja, zmniejsza poziom lęku czy stresów. „Zdajemy sobie sprawę, że interwencyjnie objęliśmy pomocą tylko niewielką grupę szkolnej społeczności - najbardziej potrzebującą wyjść z kryzysu. Projekt odniósł ogromne korzyści. Z warsztatów nasi uczniowie wrócili będąc pełnymi radosnych emocji. Dzięki projektowi przekonaliśmy się jak ważne jest stanowisko szkolnego psychologa, którego nie posiadamy” – pisze koordynatorka programu w szkole w Wawrowie.
W Szkole Podstawowej w Nowej Rudzie uczniowie wzięli udział w warsztatach rozwijających kompetencje społeczne – wśród nich ćwiczenie asertywności i rozwiązywanie konfliktów, oraz warsztatach arteterapeutycznych. Koordynator ze szkoły w Nowej Rudzie pisze – „Wśród uczniów zwiększyło się poczucie własnej wartości – uczniowie są w stanie opowiedzieć o swoich mocnych stronach, choć na początkowych zajęciach potrafili wymienić wyłącznie wady. Polepszyła się również komunikacja pomiędzy uczniami – nauka komunikatu JA przyniosła pozytywne efekty.”
Dziękujemy szkołom, które zgłosiły się do udziału w programie pomocy psychologicznej. Cieszymy się, że razem mogliśmy działać wspierać zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.
Zbiórka na rzecz pomocy psychologicznej dla dzieci w kryzysie wciąż trwa. Jeżeli uważasz, że to ważny problem - pomóż i przekaż darowiznę.
Odbiorca: Fundacja Świętego Mikołaja, ul. Przesmyckiego 40, 05-500 Piaseczno
Numer konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002
Tytuł przelewu: darowizna pomoc psychologiczna dla dzieci